Tuesday, March 20, 2007

FOTBALUL unealta de IMAGINE by George


"Am pierdut bani de pe urma fotbalului". O declaratie pe care am auzit-o des la investitorii din fotbalul romanesc. Despre castiguri nicio vorbulita. De parca, totul pe lumea asta s-ar masura in bani...

In Romania s-au construit averi impresionante intr-o perioada scurta. Devalizarile bancilor si obiectivelor industriale imediat dupa " lovitutia " din decembrie 1989, apoi afacerile cu statul au umplut buzunarele multor personaje din spatiul mioritic. Dupa ce s-au vazut cu primii saci de bani in caruta, afaceristii de mucava au cautat modalitati de a-si spori averile. Unii dintre ei au ales calea fotbalului. Mult timp ne-au pacalit spunand ca pierd bani de pe urma fotbalului rege. Iar noi i-am crezut, cantarind totul in raport cu sumele investite. In acele vremuri, nu prea stiam toate valentele cuvantului "imagine" si nici nu ne pricepeam la descifrarea ingineriilor financiare.

Mai tarziu, am aflat diverse lucruri: cele mai nevinovate erau legate de bani. Cum ca unii dintre investitori nu bagau bani in cluburi, ci le creditau in schimbul unor dobanzi consistente. Cum ca altii incasau de pe urma transferurilor sume de cateva ori mai mari decat cele pe care le cedasera formatiilor pe care le patronau.

Insa, cea mai dura lectie pe care ne-au dat oamenii de afaceri din fotbalul romanesc a fost felul in care s-au folosit de sportul rege. Avem parlamentari si primari, am avut si guvernanti, proveniti din randul oamenilor de fotbal. Sportul rege le-a adus notorietate, i-a lansat in galaxia starurilor, le-a oferit vizibilitatea necesara pentru a-si dezvolta afacerile, le-a deschis usi si oportunitati. De aceea, data viitoare cand o sa-i aud vorbind de sumele pe care le pierd in fotbal, desi, in paralel, isi sporesc averile, o sa-i ignor. Daca am face toti acelasi lucru, fotbalul romanesc ar fi mai curat, dar, e drept, si mai sarac. Insa numai pentru o perioada.

No comments: